Kevyttä ruokaa nopeasti

Kevyttä ruokaa nopeasti

Arki on monilla hyvin kiireistä ja vaatii sen, että ruokaa pitää saada nopeasti. Mutta ruoan terveellisyys on myös varsinkin nykymaailmassa yksi hyvin isoja vaatimuksia. Monelle kevyt ja terveellinen ruoka on yksi arjen kulmakiviä, mutta ongelmaksi koetaan sen haasteellisuus ja se, että ruokaa on usein työlästä valmistaa. Miten siis tehdä päivän ruoka niin, että se olisi sekä kevyttä, ravitsevaa ja nopeasti valmista? Usein kevyt ruoka mielletään myös mauttomaksi ja sellaiseksi mikä ei täytä kunnolla. Mutta tuo ei ole totuus. Onhan kevyt ruoka usein hyvinkin täyttävää ja parhaimmillaan todella maukasta.

Miten siis tehdä kevyttä ruokaa ja nopeasti?

Mistä voi löytää ohjeita kevyen ruoan tekemiseen? Nykypäivänä on helppo löytää ohjeita netistä. Valitset vain millaisesta tykkäät ja lähdet etsimään reseptiä. Jos reseptiä ei suoraan löydy kevyenä, on mahdollista etsiä nopeampikin resepti ja vaihtaa siinä olevat raaka-aineet kevyempiin vaihtoehtoihin. Hyvä on muistaa, että monista arkisista ruoista saa kevyempää vaihtamalla raaka-aineet esimerkiksi vähärasvaisiin tuotteisiin. On olemassa myös täysin rasvattomia tuotteita. Perinteisissä kotiruoissa voi korvata voin ja kermat esimerkiksi öljyllä ja vähärasvaisella kermalla. Lihan valinta myös vaikuttaa rasvaisuuteen, eli katso millaista lihaa valitset.

Broileria saa myös jauhelihana, joten se voi toimia useinkin korvikkeena perinteiselle naudanjauhelihalle. Ehdottomasti sika-nauta kannattaa vaihtaa ainakin vähärasvaiseen naudan jauhelihaan. Kasvikset tuovat oman osuutensa keveyteen. Uunijuurekset ja haudutetut kasvikset voivat olla oikeinkin hyvä vaihtoehto. Kasvikset kuuluvat myös isona osana ruokaympyrään. Kaupoissa on valmiina myös esimerkiksi uunijuureksia pakasteessa, jotka tarvitsee laittaa vain uuniin. Myös wok -kasviksia sekä erilaisia kasvispakasteita löytyy arkea helpottamaan.

Miten siis tehdä kevyttä ruokaa ja nopeasti?
Miten siis tehdä kevyttä ruokaa ja nopeasti?

Munakas on myös oikein hyvä vaihtoehto. Pilkkomalla hieman paprikaa, tomaattia tai jopa perunaa joukkoon, saa munakkaasta oikein hyvän, maittavan ja kevyen iltapalan tai jopa ihan lounaan. Myös valmista pinaattikeittoa on mahdollista löytää. Pinaattikeitto itsessään ei ole hankala tehdä, mutta jos haluaa päästä helpolla, on pakasteena ja valmisateriana saatavilla oleva pinaattikeitto myös hyvä ratkaisu. Keittämällä kanamunia joukkoon saa keitosta ruokaisamman. Kasvissosekeitto on yksi suosittuja kasvisruokia, sen keveyden usein vie kermat ja juustot, joita siihen lisätään. Mutta kokeilemalla kasvissosekeittoa ilman juustoa ja esimerkiksi kevytkermalla, on tulos erittäin hyvä. Kasvikset kun itsessään ovat hyvin maukkaita. Jos ruoka ei tunnu riittävän ravitsevalta, voi joukkoon lisätä raejuustoa. Nykyisin lähes kaikesta on mahdollista saada myös kevyt versio, niin lihasta kuin maitotuotteista. On olemassa vähärasvaisia jogurtteja, juustoja, maitoja, kermoja ja näiden lisäksi paljon muita vaihtoehtoja. Lihaa on montaa erilaista, on rasvaisempaa lihaa ja vähärasvaista. Myös soijatuotteet ovat nykyään helposti saatavilla. Soijatuotteilla kuten soijarouhe, on mahdollista korvata esimerkiksi jauheliha. Soijarouhe pitää ensin turvottaa, joka kestää hetken, mutta sen jälkeen käyttö on samalla tavalla kuin jauhelihan kanssa.

Mikä siis on kevyen ruoan tekemisessä se kaikkein oleellisin asia? Hypätä omien tottumusten taakse, kokeilla vähärasvaisempia tuotteita, vähentää suolaa ja lisätä kasviksia mahdollisimman paljon. Lisätä ruoalle salaattia tai tuoreita kasviksia. Mitä voit tehdä nopeasti sitten? Ehdottomasti nopeasti onnistuu jauhelihakastike, jonka voit tehdä myös broilerista tai soijarouheesta. Lisäämällä siihen uunijuureksi, vaikka kaupan valmispakasteesta, on ruoka jo hyvällä mallilla. Jos haluaa lisätä kastikkeeseen kermaa, voi käyttää siihen myös soija- tai kauramaitoja normaalin ruokakerman sijaan. Tai jos kermaa haluaa käyttää, niin vähärasvaisena. Kevyt ruoka ei ole siis ydinfysiikkaa, mutta se voi vaatia hieman totuttelua vähärasvaisuuteen ja uusien makujen kokeilua.