Menu

Pupunruoasta’ herkullinen ateriakokonaisuus

Uusi vuosi taas vierähti tovi sitten. Kaikki, itseni mukaan lukien, miettii laihduttamista ja ‘uutta vuotta, uutta minää’. Vuoden salikortti on hommattu vaikka hyvin tiedämme, että sitä tulee käytettyä parhaimmillaan maaliskuulle saakka. Sohvalle löhötessä mietin, mistä ja miten löydän motivaation vaihtaa ranskikset ja pizza salaatteihin. Sehän on pupunruokaa!

Salaatin ei tarvitse olla pelkkää vihreetä lehteä! On lämpimiä salaatteja, majoneesisalaatteja, vihanneksen ja hedelmän yhdistelmäsalaatteja sekä yrttien, kastikkeiden ja öljyjen maustamia salaatteja. Seuraavilla ideoilla saat pahimmankin salaatinvihaajan edes maistamaan jotain astetta parempaa kuin roskaruoka! Miten voit syödä ympäristöystävällisemmin?

Ateriakokonaisuudet

Ateriakokonaisuudet

Älä lankea harhaluuloon, että kaikki salaatit ovat kevyitä tai alkupalaksi soveltuvia vaihtoehtoja. Salaatistakin saa hyvin tuhdin ateriakokonaisuuden niin halutessaan. Tiesitkö, että kuuluisassa caesarsalaatissa voi olla jopa 1000 kaloria yhdessä annoksessa?! Tämä johtuu pitkälti rasvaisesta kastikkeesta sekä lisukkeista, kuten krutongeista. Helposti saat hyvän ja täyttävän ateriakokonaisuuden lisäämällä perus salaattipohjaan esimerkiksi juustoa ja lämpimiä vihanneksia. Yksi ehdottomasti kokeilemisen arvoinen on lehtisalaatti sekä tomaatti/kurkku-yhdistelmään lisätty vuohenjuustomedaljongit ja hieman rapeaksi jätetty parsakaali. Tämä ateriakokonaisuus ei varmasti jätä nälkäiseksi! Toinen vaihtoehto on niin sanotut lämpimät salaatit. Salaatti ateriana on tunnetusti yksi monipuolisimmista annoksista, sillä siihen voi lisätä melkeinpä mitä vain. Kokeile vaikka jauhelihasalaattia, eli lehtisalaattipohjaan lisätty jäähdytetty jauheliha, maissi ja vaikkapa porkkanaraaste. Saattaa olla kyseenalaista luokitellaanko seuraava ehdotus salaatiksi, mutta meidän perheessä suositaan myös kesäkurpitsasta raastettua ‘pastaa’, johon lisätään vihanneksia tai lihaa. Koska pohja on vihannesta, väittäisin, että tämäkin voisi vielä mennä salaatista, vaikka ateria on hyvinkin riittoisa. Lisäämällä lihaa salaattiin, tai salaatin kaveriksi, saat aikaan erinomaisen kokonaisuuden, jopa ähkyn! Kasvisvaihtoehtona hyvin toimii esimerkiksi falafel. Hiilihydraatit täyttävät, joten herneet (muun muassa kikherneet) ovat oiva valinta salaatin jatkeeksi.

Salaatti lisukkeena

Salaatti lisukkeena

Kaikki eivät yksinkertaisesti innostu ajatuksesta salaatti pääruokana. Silloin on hyvä tyytyä salaattiin lisukkeena. Kylmät salaatit tarjottuna aterian yhteydessä lisäävät hyviä ravintoaineita jättämättä nälkäiseksi. Tässäkin, kuten yllä, kun yhdistät lempilihan tai juustosi salaattiin saat siitä herkullisen ja mieluisan makuisen. Jos kuitenkin kiinnostaa kokeilla jotain hieman uutta, ehdottaisin esimerkiksi tabouleh-nimistä arabialaista salaattia, joka koostuu ihan perus tomaatista ja kurkusta. Mausteiksi tulee hieman persiljaa, joka saa nopeasti samasta vanhasta kurkku- ja tomaattiviipaleista erilaisen maukkaan lisukkeen. Vihannekset silpotaan pieneksi, joten hädin tuskin huomaat edes syöväsi salaattia! Toinen arabimaiden herkku on hummus eli kikherneistä valmistettu öljyinen tahna, joka toki saattaa myös aiheuttaa ristiriitaa siitä, onko kyseessä ollenkaan salaatti. Kyseistä herkkua tarjoillaan useimmiten leivän kanssa. Vaihtoehtoisesti kokeile esimerkiksi couscousta hiilarilisänä.

Grillisalaatit

Grillisalaatit

Kaikista nirsoimmalle salaatinsyöjälle kannattaa tarjota esimerkiksi italian- tai perunasalaattia. Näin voit varovaisesti lämmitellä ajatusta, että salaatti ei välttämättä ole vihreistä lehdistä koostuvaa. Vaikkei kyseiset ruokalajit ole välttämättä perinteistä salaattia nähnytkään, niillä on helppo huijata joku uskomaan, että salaatti voi myös olla hyvää – toisin sanoen rasvaista, majoneesista, raskasta herkkua! Majoneesisalaattiin saa kätevästi salaa lisättyä vihanneksia. Eihän sieltä seasta edes huomaa pientä määrää (suola)kurkkua tai herne-maissi-paprikaa. Näihin sopii erinomaisesti myös muun muassa tonnikala, joka on usein kevyempi vaihtoehto lihalle. Majoneesiosuuden kalorimäärää pystyy säätämään valitsemalla kevyemmät kastikevaihtoehdot – kermaviilillä tai maustamattomalla jugurtilla saa hyvin korvattua puolet majoneesista! Makaronilla saa majoneesisalaattiin lisää varsinaista mahaa täyttävää ravintoa, ja makaronisalaatti on todettu myös “lähes kaikelle terveelliselle allergisen” ihmisen toimesta toimivaksi!

 

Categories:   Kitchen

Comments

Sorry, comments are closed for this item.