Menu

Smoothiet toimivat niin aamupalana, välipalana kuin herkkunakin

Smoothiet ovat käteviä aamu- ja välipaloja ja toimivat mainiosti vaikkapa palautusjuomina urheilusuorituksen jälkeen. Smoothieiden rakentelussa on rajana vain oma mielikuvitus ja niihin saa helposti upotettua esimerkiksi sellaiset hedelmät tai vihannekset, jotka muuten uhkaisivat jäädä syömättä. Smoothie on terveellinen ja maistuva herkku, ainakin itse valmistettuna. Kaupan smoothiesekoituksissa on yllättävän usein lisättyä sokeria, joka saattaa tehdä terveelliseksi aiotusta välipalasta lähinnä jälkiruokaherkun. Onneksi smoothiet on todella helppo surauttaa kotona ja pakata vaikka työmatkalle mukaan kannelliseen kuppiin.

Kokeile lounaana tai aamupalana

Smoothiesta saa eri ainesosien avulla tehtyä myös todella täyttävän, joten kiireisenä päivänä se voi toimia myös kevyenä lounaan korvikkeena, aiheuttamatta tukalaa väsymystä iltapäivällä. Aamupalaksi nautittavaan smoothieen voi puolestaan lisätä vaikkapa leseitä tai hiutaleita, joiden kannattaa antaa hieman turvota etukäteen. Myös pähkinät ja rouheet sopivat hyvin smoothieiden täytteeksi. Proteiinipitoisemman ja täyttävämmän smoothien saa valmistettua esimerkiksi proteiinirahkan avulla.

Panosta kunnollisiin välineisiin – ne helpottavat rutiinia huomattavasti

Smoothien valmistuksessa avainasemassa on kunnollinen tehosekoitin. Banaanin ja mansikan saa sekaisin millä tahansa markkinoilta löytyvällä laitteella, mutta jos smoothien valmistuksesta haluaa tehdä tavan, kannattaa panostaa hieman laadukkaampaan tehosekoittimeen. Laadukkaalla välineellä on helppo surauttaa sekaisin myös jääpalat, porkkanat, jäiset marjat ja muut tehoa vaativat ainesosat. Hankintahinta maksaa itsensä pian takaisin, sillä kunnolliset välineet myös kestävät käytössä kauemmin ja yleensä kaikki osat kestävät myös konepesun. Toki sama tehosekoitin sopii myös muiden ruokien, kuten kastikkeiden, tahnojen ja keittojen valmistukseen.

Kokeilemalla löydät oman suosikkisi – rajana vain mielikuvitus

Perussmoothien saa kasaan nesteestä ja yhdestä tai kahdesta hedelmästä. Koko perheelle maistuva välipala syntyy vaikkapa banaanista, marjoista ja jogurtista. Kaupoissa myydään myös valmiita smoothiehedelmäpusseja, jotka on helppo heittää jogurtin, veden, mehun tai vaikka kauramaidon kanssa sekaisin. Mikäli kaipaat juomaasi täyttävyyttä ja tukevaa rakennetta, voit lisätä mukaan esimerkiksi avokadoa tai rahkaa. Tästä voi lähteä kehittämään smoothieta haluamaansa suuntaan. Kokeilemalla löydät lempiyhdistelmäsi.

Raikkautta smoothieen tuovat happamat ja kirpeät hedelmät, kuten appelsiinit, sitruunat ja lime. Makeutta saa puolestaan helposti lisättyä esim. banaanin, melonin tai kypsän mangon avulla. Tarvittaessa smoothien voi makeuttaa myös hunajalla, joka on huomattavasti sokeria terveellisempi vaihtoehto. Jännittäviä makuja saa lisättyä esimerkiksi yrttien avulla. Minttu raikastaa ihanasti kesäisen juoman, inkivääri tuo itämaisen vivahteen ja vanilja lempeän maun.

Vihersmoothiet puhdistavat kehoa ja saavat terveellisyyden maistumaan hyvältä

Vihersmoothiet ovat oiva tapa nauttia terveelliset, mutta joskus hankalasti yhdisteltävät kasvikset. Vihersmoothieiksi näitä juomia kutsutaan niiden sisältämän runsaan klorofyllin takia, jota juomiin saadaan mm. vihreistä lehtikasveista. Hyvän ja terveellisen juoman saat aikaiseksi, jos käytät valmistukseen noin 60 prosenttia hedelmiä ja 40 prosenttia vihreitä lehtikasveja. Vihreät smoothiet sopivat hyvin liikunnallisen elämäntavan ja painonpudotuksen tueksi. Ne auttavat ruoansulatuksessa ja puhdistavat tehokkaasti elimistöä. Tämä näkyy esimerkiksi kirkkaampana ihona. Lehtikasveiksi käyvät mm. salaatti, nokkonen, persilja, pinaatti ja selleri. Myös kurkku ja omena sopivat hyvin näiden smoothieiden täytteiksi.

Alkuun pääset helposti

Jos et tiedä mistä aloittaa, kokeile vaikka näitä yhdistelmiä. Helppo vihersmoothie syntyy omenasta, banaanista ja lehtikaalista, sekä haluamastasi nesteestä.  Vaihtoehtoisesti voit kokeilla virkistävää parsakaalin, kiivin ja basilikan yhdistelmää. Runsaasti kuituja sisältävään marjasmoothieen tarvitset puolestaan vain haluamiasi marjoja, kauraleseitä ja pellavasiemenrouhetta. Raikas hedelmäsmoothie syntyy mangosta, appelsiinista ja passion-hedelmästä ja sopii niin aamupalaksi, välipalaksi kuin jälkiruoaksikin. Aamu alkaa lempeästi jogurtista, vadelmista ja banaanista tehdyllä smoothiella. Makeuta tarvittaessa hunajalla.

Categories:   Kitchen

Comments

Sorry, comments are closed for this item.